woensdag 20 april 2011

Help!

Ik heb een probleem. Met een patroon.
Ligt het aan mn gebrek aan logisch inzicht, of is er iets met het patroon?

Ik leg het even voor...
Deze tas wil ik maken / ben ik aan begonnen. Tot ik bij punt 3 kwam...


Daar heb ik zitten naar staren, en maar proberen en proberen. Kriekezot kwam ik! U moet weten, ik stond de allerlaatste in de rij toen het geduld werd uitgedeeld...


Hoe kan je een driehoek bekomen, als je zowel bovenaan als onderaan dezelfde plooi moet maken, maar in tegenovergestelde richting?
De plooi bovenaan is even groot als die onderaan, dan bekom je toch geen driehoek?!

Het volledige patroon is hier te vinden, want geef toe, als het zou lukken, wel een schoontje hé.
Iemand die me kan helpen?




4 opmerkingen:

  1. Als ik de andere tas goed bekeken heb, heb ik de indruk dat je de stof van de bovenste plooi uit wat naar buiten moet halen waardoor je het effect van een driehoek bekomt. Misschien moet je het eens op een proeflapje proberen. Succes ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oké, ik heb eens even flink zitten broeden, maar ik denk dat dit het is:

    de linker groene tekening is de bovenpunt van de driehoek. De rechter groene tekening stelt de onderkant van de driehoek voor!

    Je moet de rechter tekening dus eigenlijk op z'n kop draaien.

    Leg ik het nu te simpel uit? (en daardoor juist te ingewikkeld) Of lukt het zo?

    Succes!

    Leuk patroon ook trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is volgens mij inderdaad zolas sofilles zegt, de stof eruit halen. Plooi eens op een proeflapje, zoals het op de tekening staat, en haal dan de stof naar voren en strijk het eens om te zien wat dat geeft. Veel succes. En ja, het is inderdaad een schoontje, ik ga hem misschien ook eens proberen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zal voor morgen zijn, kheb het er even mee gehad :-)
    Ik zie het half voor me, maar een "schone" driehoek kan je volgens mij nooit bekomen, omdat de stof bij de bovenste plooi naar binnen plooit en bij de onderste plooi naar buiten toe.
    Enfin, merci allesins en wordt ongetwijfeld vervolgd...

    BeantwoordenVerwijderen